Pagina's

dinsdag 26 september 2023

Open monumentendag 2

 Tja en dan is de villa geopend sinds 8 jaar. 

Heel bijzonder dat het open is en daar wilde ik echt naar binnen om te 

zien wat er nog is bewaard.



Via een dienstingang kwamen we binnen in het gashok.

Onder de vloer werd vroeger het lichtgas opgeslagen

Hier stond ook jet fretten hok. Fretten werden gebruikt voor de konijnenjacht.


Daarna kom je in de keuken waar nog de mooie pomp aanwezig is.


Tegels helemaal in het rond, prachtig om te zien.


De koelkast is heel bijzonder. In het midden werden ijsblokken gedaan zodat 

groente en vlees wat bewaard moest blijven links en rechts gekoeld werden. 

In de winter werden er ijsblokken uit de vijver gehaald

 en opgeslagen in de kelder onder de watertoren.


De kachel waar gekookt werd.


Tegelvloer in de keuken.


De vestibule met de hoofdingang 


met glas in lood.


Eigen Haerd Goud Waerd


Oost west .... thuis best


Gobelins aan de muren met jachttaferelen 


Prachtige buffetkast


Dhr. Schermbeek


Uitzicht vanuit de tuinkamer


De veranda met een mooie tegelvloer



De hoofdingang. Een prachtig landgoed.

Tegenwoordig zijn er appartementen en te huur bij natuur monumenten.

Ik heb geweldig genoten van deze open dag.

Dit blogje is wel extra lang geworden maar ik hoop dat jullie er

 net al ik ook van kunnen genieten.

Mirjam







3 opmerkingen:

  1. Toeval bestaat niet, zeggen ze. Net voordat ik jouw blog lees, las ik een ander (knutselpret) en zag daar precies dezelfde villa, ook bezocht tijdens het open monumentenweekend. Nu ben ik er wel benieuwd naar geworden, misschien maar noteren voor het weekend van volgend jaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo’n huis hoort in oude glorie te blijven. Prachtige details. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen